مشاوره انگیزشی کنکور
مشاوره انگیزشی کنکور : انگیزه مشتری برای یک نتیجه موفقیت آمیز در مشاوره بسیار مهم است و به شدت تحت تأثیر درک اساسی از خودمختاری است (رایان و همکاران، ۲۰۱۰).
در حالی که عوامل بسیاری دخیل هستند، رویکرد مشاوره و اتحاد شکل گرفته بین مشتری و مشاور در ارتقای چنین استقلالی در طول درمان کلیدی است.
مشاوره انگیزشی کنکور : درک دلیل یا نیاز مشتری برای شرکت در مشاوره و مشارکت دادن او در تصمیم گیری از ابتدای درمان، انگیزه حضور مداوم و تمایل به تغییر را تشویق می کند (رایان و همکاران، ۲۰۱۰).
مشاوره انگیزشی کنکور : این مقاله به بررسی انگیزه در مشاوره می پردازد و تکنیک ها و ابزارهایی را برای ارتقای نتایج موفقیت آمیز درمان ارائه می دهد.
قبل از ادامه، فکر کردیم که ممکن است بخواهید سه تمرین دستیابی به هدف ما را به صورت رایگان دانلود کنید. این تمرینهای دقیق و مبتنی بر علم به شما یا مشتریانتان کمک میکند تا اهداف عملی و تکنیکهایی را برای ایجاد تغییر رفتار پایدار ایجاد کنید.
انگیزه در مشاوره توضیح داده شد
انگیزه یا اراده مشتری جنبه اصلی مشاوره موفق است، “احتمالاً به این دلیل که نتایج مثبت و پایدار به احتمال زیاد زمانی رخ می دهد که مشتری به طور فعال درگیر شود و شخصاً در تغییر سرمایه گذاری کند” (رایان و همکاران، ۲۰۱۰، ص ۱۹۴).
مشاوره انگیزشی کنکور : و با این حال، مشاوران به طور مداوم کار با مشتریانی را گزارش میکنند که نسبت به تغییر مقاوم هستند یا انگیزه ندارند. از طرف دیگر، به نظر میرسد که آنها به صورت سطحی انگیزه دارند، احتمالاً ناشی از تمایل به تأیید از جانب مشاوران یا کسانی که خارج از درمان هستند (رایان و همکاران، ۲۰۱۰).
در نتیجه، متخصصان سلامت روان ماهر باید با این مقاومت ها کار کنند و در صورت امکان بر چنین مقاومتی غلبه کنند و انگیزه های موجود را درک کنند و در عین حال انگیزه های جدید را پرورش دهند.
مشاوره انگیزشی کنکور : مهم است که با شناخت انواع انگیزه هایی که در مراجعین هنگام ورود به درمان مشاهده می شود، شروع کنید، که می تواند بر نتیجه آن تأثیر بگذارد، از جمله (رایان و همکاران، ۲۰۱۰):
کمبود انگیزه
مراجعین همیشه برای ورود به درمان یا تجربه تغییراتی که ممکن است منجر شود انگیزه ندارند. چنین انگیزشی احتمالاً ناشی از عوامل متعددی است و ممکن است نیاز باشد با چندین رویکرد درمانی مورد توجه قرار گیرد.
انگیزه بیرونی
مشاوره انگیزشی کنکور : مشتریان تحت فشار قرار می گیرند تا رفتار خود را از طرف افراد خارجی تغییر دهند، مانند فردی که به خواست خانواده خود برای درمان اعتیاد به الکل وارد می شود.
انگیزه درونی
مشتریان می توانند در پاسخ به شرم، گناه، یا اعتماد به نفس ضعیف در رابطه با سبک زندگی خود، خود را تحت فشار قرار دهند تا وارد عمل شوند.
شناسایی و ادغام
مشاوره انگیزشی کنکور : برخی از مراجعان واقعاً ارزش مشاوره را می شناسند و در مدیریت رفتار خود مشارکت می کنند و مسئولیت می پذیرند.
مددجو درگیر درمان است زیرا فکر میکند جالب، احتمالاً لذتبخش خواهد بود و احساسات مثبتی نسبت به فرآیند تغییر دارد. رویکردهای مشاوره در نحوه برخورد با این عدم تمایل آشکار به طور قابل توجهی متفاوت است، برخی از مراجعان بی انگیزه را غربال می کنند و برخی دیگر انگیزه پایین را به عنوان نقطه شروع ارزشمندی برای درمان تشخیص می دهند.
مشاوره انگیزشی کنکور : در صورت امکان، مشاوران باید به دنبال افزایش اراده و مشارکت مراجع از طریق ” بسیج نیروها یا انرژی درون مراجع در جهت بهبود یا تغییر” باشند (رایان و همکاران، ۲۰۱۰، ص ۱۹۶).
نحوه ایجاد انگیزه در مراجعان در مشاوره: ۹ مرحله
برانگیختن مراجعان به تعداد دلایل و عواملی که در بی انگیزگی آنها دخیل است، راه های ایجاد انگیزه در مراجعان در مشاوره وجود دارد.
موارد زیر برخی از مراحل اصلی است که به مشاوران کمک می کند با مراجعان ارتباط برقرار کنند و اتحاد درمانی آنها را تقویت کنند، که در ایجاد اراده بسیار مهم است.
مشاوره انگیزشی کنکور : ترتیب و انتخاب مراحل بسته به مشتری، موقعیت آنها و زمان بندی متفاوت خواهد بود (اصلاح شده از نلسون جونز، ۲۰۱۴؛ ناکس و کوپر، ۲۰۱۵؛ رایان و همکاران، ۲۰۱۰):
یک اتحاد درمانی محکم ایجاد کنید
سطح بالایی از همکاری و یک اتحاد درمانی قوی می تواند در ابتدا و در طول درمان به مشتریان انگیزه دهد.
تعیین هدف
اهداف اغلب در اوایل درمان تعیین میشوند، اما این فرآیند میتواند در کل بازنگری شود. به طور کلی به عنوان کمک کننده و انگیزه دهنده به سمت نتایج درمانی مثبت دیده می شود. تعیین اهداف و گفتگوی که بین مراجع و مشاور ایجاد می کند به اندازه خود هدف ارزشمند به نظر می رسد، به ویژه در تقویت استقلال.
توافق در مورد وظایف درمانی
مشاوره انگیزشی کنکور : مشاور باید در مورد مراحل رابطه درمانی با مشتری صحبت کند، زیرا فرصتی برای تقویت اتحاد آنها و تقویت انگیزه فراهم می کند.
برای مثال، یک مشتری ممکن است در مواجهه با مشکل سوء مصرف مواد یا فضا و فرصتی برای صحبت در هنگام مواجهه با سوگ، جهت روشنی بخواهد. درک و موافقت با وظایف درمانی جهت و فضای مورد نیاز را در اختیار آنها قرار می دهد.
نشان دادن همدلی
مشاوره انگیزشی کنکور : همدلی مستلزم آن است که مشاور آگاهی عمیقی داشته باشد و سعی کند نیازهای مراجع را از طریق چشمان او درک کند. آشکار کردن انگیزه آنها زمانی که یک پیوند همدلانه شکل می گیرد، محتمل تر است.
سوق دادن چیزها
اگر پیشرفت ظاهری وجود نداشته باشد، انگیزه کاهش می یابد. زمانی وجود دارد که مشاور باید تعداد جلسات باقیمانده را به مشتری یادآوری کند و مکالمات را به سمت مورد توافق برگرداند.
اعتماد سازی
مشاوره انگیزشی کنکور : بدون ایمنی یا امنیت، بعید است که مشتری انگیزه داشته باشد که زمان و انرژی قابل توجهی برای درمان خود صرف کند.
مشاور می تواند اعتماد را تشویق کند (ناکس و کوپر، ۲۰۱۵):
حفظ یک فضای گرم، صمیمی و دوستانه
نشان دادن حساسیت به آنچه مشتری برای درمان می آورد
منسجم بودن
قابل اعتماد بودن
رعایت مرزها
قضاوت نکردن
حساسیت به دینامیک قدرت
مشاوره انگیزشی کنکور : برخی از مشتریان ممکن است به دینامیک قدرت درک شده حساس باشند. بنابراین، مهم است (برای انگیزه درونی آنها) که مشتری در طول درمان احساس تعهد و برابری کند. متقابل با ایجاد یک پیوند مشترک مستحکم و نشان دادن همدلی با مشتری به دست می آید.
بازخورد مشتری
دریافت بازخورد از مشتری می تواند هم مشتری و هم مشاور را برانگیزد. این فرآیند به مشتری این حس را می دهد که کاملاً درگیر است و پیشرفت می کند.
سوالات مفید عبارتند از:
چه چیزی در جلسه امروز مفید بود؟
چه چیزی در جلسه امروز چندان مفید نبود؟
آیا چیزی هست که بیشتر یا کمتر در جلسات آینده دوست داشته باشید؟
شکست درمانی
مشاوره انگیزشی کنکور : شکست در اتحاد احتمالاً (حداقل به طور موقت) به انگیزه مشتری آسیب می رساند. باید زود و به طور کامل به آن رسیدگی شود. گفتگوهای مداوم در مورد انتظارات و پیشرفت به جلوگیری از گسست های آینده در اتحاد کمک می کند.
رفع کمبود انگیزه در جلسات
در صورت امکان، تمرکز بر جنبه های مثبت تغییر با مشتریان حیاتی است. به عنوان مثال، تمرکز بر ارزش تغذیه سالم بیشتر از اثرات مضر عادات غذایی نامناسب است.
مشاوره انگیزشی کنکور : ارائه بازخوردی که رفتار مشتری را با هنجارهای ملی مقایسه میکند یا اینکه چگونه زندگی سالم ممکن است به نظر برسد، میتواند قدرتمند و انگیزهبخش باشد. با این حال، مشاور باید از تاکتیک های ترساندن، مانند قضاوت سخت در مورد انتخاب های زندگی خود اجتناب کند (سوبل و سوبل، ۲۰۱۱).
تکنیکهای زیر همگی برای تقویت انگیزه و تعامل ارزشمند هستند و میتوانند در طول درمان متفاوت باشند (اصلاح شده از Sobell & Sobell، ۲۰۱۱).
مشاوره انگیزشی کنکور : اظهاراتی که مشاوران در پاسخ به گفته های مشتری بیان می کنند می توانند برای شناخت نقاط قوت و تلاش آنها برای تغییر استفاده شوند. آنها باید به مقدار کم استفاده شوند، در غیر این صورت اثر خود را از دست خواهند داد.
به عنوان مثال، “شما شجاعت زیادی برای بررسی احساس امروز خود نشان دادید” یا “امروز وارد شدن نشان دهنده تعهد شما به تغییر بود.”
برگرفته از : motivation-counseling
دیدگاهتان را بنویسید